Pełny tytuł projektu: Rozwiązania oparte na wodorze jako uzupełnienie rozwoju Zielonej Kolei®

Cel projektu

Celem projektu jest budowa 50 kolejowych stacji wodorowych do 2028r. Paliwo wodorowe może zastąpić olej napędowy w miejscach, gdzie jest utrudniona elektryfikacja (jest to aż 36% polskiej sieci kolejowej). Wodór sprzedawany na stacjach PGE Energetyka Kolejowa S.A. będzie wytwarzany poprzez elektrolizę z lokalnych źródeł OZE lub zakupiony od zewnętrznych dostawców. Planowana liczba stacji tankowania wodorem zaspokoi zapotrzebowanie sektora kolejowego. Przed budową stacji każdorazowo zostanie przeprowadzona ocena potencjału wykorzystania wodoru przez kolejowego odbiorcę końcowego oraz zostaną podpisane listy intencyjne/promesy odbioru wodoru z wybudowanej stacji. Wodorowa Kolej umożliwi powstanie polskiego rynku wodorowego, począwszy od lokalnych wytwórców wodoru, poprzez producentów stacji tankowania, kończąc na modernizujących i produkujących wodorowy tabor szynowy.

Korzyści z wdrożenia Wodorowej Kolei:

  • Dystrybucja ~4 000 ton wodoru rocznie - ograniczenie blisko 40 milionów litrów ON, czyli 100 tys. ton CO2 rocznie.
  • Budowa kompletnego łańcucha wartości wykorzystania wodoru w sektorze polskiej kolei
  • Umożliwienie powstania rynku wytwórców polskich stacji tankowania wodorem.

Projekt jest urzeczywistnieniem założenia mówiącego, że wodór powinien być „priorytetem w aspekcie rozwoju bezemisyjnej gospodarki o obiegu zamkniętym”.

Dla rozwoju europejskiej neutralnie klimatycznej kolei, kluczowy jest dobór i priorytetyzacja odpowiednich rozwiązań technicznych.

Elektryfikacja (tam, gdzie jest zasadna technicznie i ekonomicznie) powinna być pierwszym wyborem. Na zelektryfikowanych liniach kolejowych pociągi powinny być zasilane zieloną energią elektryczną.

Na trasach częściowo zelektryfikowanych, zasadne jest wykorzystywanie pociągów hybrydowych, to jest zasilanych z zielonej trakcji na odcinkach zelektryfikowanych oraz z baterii na odcinkach niezelektryfikowanych.

Na pozostałych liniach kolejowych, na których natężenie pociągów jest stosunkowo niskie, zasadne jest wykorzystywanie pociągów wodorowych (m.in. z racji gęstości energii wodoru).

Zobacz inne projekty

/thumbs/64×70/floatingicons/2022/10/whistleblower.png

Zgłoś nieprawidłowość

/thumbs/64×70/floatingicons/2022/10/1665049384_people.png

Kariera

/thumbs/64×70/floatingicons/2022/10/conference.png

Komunikaty prasowe

Szanujemy Twoją prywatność

W celu wygodniejszego korzystania z naszego serwisu korzystamy z ciasteczek. Wykorzystujemy zarówno funkcjonalne jak i analityczne pliki cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz zaakceptować tylko cookies niezbędne do prawidłowego działania strony.

Zapoznaj się z nasza Polityką Prywatności, aby sprawdzić do czego wykorzystujemy pozyskane informacje.