Cel projektu
Celem projektu jest opracowanie oraz implementacja prototypu systemu informatycznego, wspierającego podejmowanie decyzji utrzymaniowych. Integralną część systemu stanowić będą algorytmy sztucznej inteligencji oraz machine learning. Ich zastosowanie pozwoli na uzyskanie innowacji procesowej, prowadzącej do optymalizacji częstotliwości przeprowadzanych remontów i inspekcji elementów infrastruktury w oparciu o bieżące wskazania systemu. System, na podstawie monitorowanych parametrów infrastruktury i danych zewnętrznych, będzie w stanie oszacować stan każdego z urządzeń i wydawać rekomendacje odnośnie najlepszych możliwych działań serwisowych. Dzięki monitorowaniu bieżącego stanu urządzeń decyzje utrzymaniowe będą podejmowane na podstawie realnego zużycia infrastruktury. Innowacja otwiera wiele nowych możliwości w stosunku do standardowego modelu zarządzania, opartego na cyklicznych kontrolach lub nagłych interwencjach w razie powstania nagłych uszkodzeń sprzętu. Wdrożenie systemu umożliwi wykrywanie prawdopodobnych awarii, dzięki czemu możliwe będzie przeprowadzenie prewencyjnego przeglądu zanim nastąpi awaria urządzenia. Zmniejszenie ilości awarii wpłynie pozytywnie na jakość usług świadczonych przez PGE Energetyka Kolejowa S.A. na rzecz podmiotów zewnętrznych. Dodatkowo zmniejszy się materiałochłonność, a co za tym idzie, koszty procesów utrzymaniowych.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: nr 2 Programu sektorowego „PBSE”.