Cel projektu
Celem projektu jest opracowanie innowacyjnego systemu zapobiegającemu obladzaniu i oszranianiu sieci trakcyjnej przy wykorzystaniu prądu grzewczego. W skład systemu wchodzić będą: przekształtnik elektroenergetyczny, automatyczna stacja pogodowa, mierząca w szczególności temperaturę przewodów jezdnych, systemy: predykcji warunków pogodowych, przewidujący możliwość wystąpienia oblodzenia zanim ono nastąpi oraz detekcji pociągów, które będą zbliżać się do odladzanego odcinka.
W projekcie realizowane są:
- scenariusze pracy Systemu i algorytmy decyzyjne załączania systemu, uwzględniając techniczne warunki pracy całej instalacji;
- definicja wymagań technicznych wobec elementów systemu;
- budowa układu odladzania w tym w szczególności przekształtnika, systemów predykcyjnych i pozostałych składowych systemu;
- prace nad dopuszczeniem do wykorzystania systemu na krajowej sieci trakcyjnej.
Wdrożenie systemu umożliwi prewencję zaladzania i oszraniania, co poskutkuje poprawą ciągłości i terminowości przewozów. Rozwiązanie wpłynie również na zwiększenie bezpieczeństwa prac prowadzonych na sieci trakcyjnej – umożliwi rezygnację z prowadzenia prac ręcznie, często w niesprzyjających warunkach pogodowych lub w oparciu o drażniące środki chemiczne
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju 1/1.1.1/2020 – Szybka ścieżka.