01.07.2020, 4min czytania
200 ekspertów z całego świata obradowało nad tym, jak znaleźć wspólne rozwiązanie dla problemu nierówności, kryzysu klimatycznego oraz pandemii COVID-19 podczas wydarzenia United Nations Global Compact Leaders Summit 2020. Z ramienia polskiej delegacji w wydarzeniu uczestniczył prezes PKP Energetyka Wojciech Orzech, który mówił o roli partnerstwa w budowaniu transportu kolejowego opartego o odnawialne źródła energii.
Wirtualny szczyt odbywający się w dniach 15 – 16 czerwca był jednym z największych spotkań światowych liderów działających w ramach UN Global Compact - agendy ONZ, która od 20 lat pracuje na rzecz bardziej odpowiedzialnego i zrównoważonego rozwoju. W tym roku Szczyt odbywał się pod hasłami odbudowy i partnerstwa: „Recover better, recover stronger, recover together”. Wydarzenie zgromadziło ponad 20 tysięcy uczestników.
Sytuacja z Covid-19 nauczyła, nas abyśmy polegali na nauce, wiedzy i technologii. Wirus jest zjawiskiem krótkoterminowym, natomiast zmiany klimatyczne – długoterminowym. Dlatego w walce z ociepleniem klimatu musimy być bardziej zdeterminowani i szybsi. Kraje muszą rozwinąć indywidualne podejście do technologii. To wymaga bardzo mocnego zaangażowania sektora prywatnego i stworzenia systemu zachęt dla firm do inwestowania w odnawialne źródła energii i efektywność energetyczną – mówiła w czasie konferencji Irena Vojáčková-Sollorano dyrektor UN Development Coordination Office Regional.
Zeroemisyjna kolej – case study nowoczesnego transportu
O wyzwaniach związanych z pandemią koronawirusa i ich wpływie na strategie działania biznesu rozmawiali uczestnicy panelu „The Power of Partnerships in a Time of Crisis and Recovery”. Wszyscy podkreślali rolę włączania, współpracy i podzielanych, wspólnych celów w wychodzeniu z bieżącego kryzysu. W dyskusji bardzo często pojawiał się problem pogłębiających się zmian klimatycznych. Rozwiązaniem powinny być nowe technologie i modele, które pozwolą poszczególnym sektorom gospodarki ograniczać emisje CO2.
Konkretnym przykładem, który wyróżnił się podczas panelu, była polska branża kolejowa i jej dążenie do zeroemisyjności. Jak zaznaczył Wojciech Orzech, Prezes PKP Energetyka, projekt nad którym pracują polskie firmy kolejowe jest w pełni aplikowalny i może być stosowany na innych rynkach.
Istotna część naszej strategii jest związana z odpowiedzią na zmiany klimatyczne. COVID nie zmienił naszych planów w tym zakresie. Kolej stanowi szkielet elektromobilności i ma potencjał, by stać się liderem zmian w transformacji całego sektora transportu. Kolej już dzisiaj jest najbardziej energooszczędnym i ekologicznym środkiem transportu, teraz nadszedł czas, aby oprzeć jego zasilanie o odnawialne źródła energii, co pozytywnie wpłynie na środowisko i pozwoli zwiększyć konkurencyjność całej branży – podkreślił Wojciech Orzech.
W Polsce mamy unikatową okazję przeprowadzenia transformacji całego transportu kolejowego na w pełni zielony. Co więcej – cała branża już nad tym pracuje. Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, zrzeszające około 100 podmiotów, pracuje nad szczegółowymi rozwiązaniami programu „Zielonej Kolei”. Założeniem jest wspólne „wybudowanie” rozproszonej, zielonej i inteligentnej „elektrowni” o mocy prawie 2 GW energii ze słońca i wiatru.
Na dziś energia dla kolei w Polsce to 2% całości energii elektrycznej pobieranej z sieci. Projekt przejścia polskiej kolei na OZE, prezentowany na UN Global Compact Leaders Summit, zakłada transformację na energię ze słońca i wiatru w 85% do 2030 roku. Inicjatywa spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem, jako case study, które ma realną szansę stać się elementem odbudowy gospodarki w sposób przyjazny dla środowiska.