09.03.2023, 10 min. czytania
Jadąc pociągiem w jednym z pięciu województw: mazowieckim, łódzkim, śląskim, wielkopolskim i małopolskim, możemy trafić na skład, który jedzie płynniej i generuje znacznie niższy ślad węglowy. To dzięki SENSUM – aplikacji, która znacząco usprawnia prowadzenie pojazdu i umożliwia oszczędzanie energii. W pierwszej fazie maszyniści przejechali z SENSUM łącznie ponad 200 godzin. System rozwija PKP Energetyka, przy współpracy z inżynierami z firmy REDS.
Eko-driving to świadoma, umiejętna i oszczędna jazda, umożliwiająca zużycie jak najmniejszej ilości energii lub paliwa. SENSUM to pierwsze tak innowacyjne rozwiązanie dla polskiej kolei, przygotowywane dla maszynistów i przez maszynistów w modelu ko-kreacji.
W ramach I fazy testów pozytywnie oceniono przede wszystkim jakość komunikacji pomiędzy tabletami a systemem centralnym, precyzję lokalizacji i wyświetlanych rekomendacji oraz projekt interfejsu. Zgodnie z wnioskami z tej I fazy system poprawia komfort pracy oraz świadomość sytuacyjną, a dodatkowo zwiększa motywację i zaangażowanie prowadzących pojazd. Na podstawie uwag zgłaszanych przez maszynistów korzystających z SENSUM wprowadzono pakiet poprawek i ulepszeń, a najnowsza wersja aplikacji trafiła znów do kabin, do ostatecznej weryfikacji.
Cieszymy się, że już w fazie testów coraz więcej przewoźników dołącza do grona użytkowników SENSUM, dzięki czemu mają bezpośredni wpływ na ostateczny kształt systemu. Staramy się rozwijać aplikację w dialogu z bezpośrednimi odbiorcami, tak aby była w pełni dopasowana do potrzeb każdego maszynisty. Wierzymy, że już niedługo, dzięki wspólnym działaniom, eko-driving na kolei będzie standardem, a tablety SENSUM dostępne w każdym pojeździe, co znacząco wpłynie na efektywność energetyczną sektora – powiedział Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka i wiceprzewodniczący Prezydium Rady Programowej CEEK.
Tym razem potwierdzony zostanie między innymi poziom oszczędności energii generowany przez maszynistów korzystających z systemu, przesyłanie ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa na szlaku pomiędzy tabletami oraz skuteczność działania systemu w różnych warunkach szlakowych, atmosferycznych, itp.
„Doświadczenia przewoźników zagranicznych, a także liczne badania naukowe wykazują, że wdrażanie eko-drivingu oparte o dynamiczne rekomendacje przesyłane do kabiny maszynisty pozwala na znaczące oszczędności energii, sięgające 15% w przypadku przewozów aglomeracyjnych. Zaprojektowany i wykonany przez REDS system SENSUM stanowi polską implementację tej koncepcji i oparty jest o najnowocześniejsze technologie. System przechodzi obecnie drugą fazę testów eksploatacyjnych i jestem pewien, że w jej wyniku wykażemy znaczące obniżenie zużycia energii trakcyjnej przez maszynistów korzystających z SENSUM” – powiedział dr inż. Witold Bartnik, prezes zarządu REDS.
W ramach wspólnej pracy nad SENSUM, w lutym br. odbyły się warsztaty organizowane przez CEEK, z udziałem prawie 50 maszynistów z kilkunastu różnych spółek kolejowych. Podczas wydarzenia prezentowano możliwości SENSUM, a uczestnicy mieli także okazję przetestować system na specjalnie zaprojektowanym symulatorze. II faza testowa potrwa do końca marca, a następnie, w IV kwartale br., planowane jest uruchomienie produkcyjne SENSUM.
Wdrożenie SENSUM w skali całego sektora kolejowego umożliwi wygenerowanie oszczędności zużycia energii elektrycznej na poziomie 400 GWh a więc tyle, ile potrzeba do zasilenia 20 tys. gospodarstw domowych przez 10 lat, oraz redukcję emisji CO2 o 320 tys. ton - tyle rocznie pochłania Puszcza Białowieska.
Więcej informacji o SENSUM: https://pgeenergetykakolejowa.pl/kolej/sensum