17.04.2024, 10 min. czytania
1,2 mld zł zysku operacyjnego w okresie II-IV kwartał 2023 roku
W 2023 roku po raz pierwszy w rocznych wynikach finansowych Grupy PGE uwzględnione zostały wyniki segmentu Energetyki Kolejowej. Liczony od daty przejęcia tj. od 3 kwietnia 2023 r. wynik EBITDA wyniósł 1,24 mld zł.
1,3 mld zł nakładów na inwestycje
Spółki segmentu Energetyki Kolejowej w 2023 r. zrealizowały inwestycje o rekordowej wysokości 1,3 mld zł (ponad 1 mld zł po wejściu spółki do Grupy PGE). To najwyższy wynik w historii. Nakłady inwestycyjne zostały przeznaczone w większości na budowę i modernizację podstacji trakcyjnych oraz kabin sekcyjnych. Są to niezbędne instalacje, pozwalające zapewniać stabilne dostawy energii elektrycznej dla polskich kolei.
Część wspomnianej kwoty została przeznaczona na przyłączanie nowych odbiorców energii elektrycznej. Warto tutaj wspomnieć o umowach przyłączeniowych z PKP PLK. W 2023 roku PGE Energetyka Kolejowa zawarła 39 tego typu kontraktów na łączną kwotę 388 mln zł.
1,7 mld zł z umowy utrzymaniowej
PGE Energetyka Kolejowa przedłużyła umowę z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi na usługi w zakresie utrzymania urządzeń sieci trakcyjnej, w tym 25 tys. torokilometrów linii trakcyjnych, o łącznej wartości ponad 1,7 mld zł. W ramach realizacji umowy, spółka będzie świadczyć usługi niezbędne dla właściwego funkcjonowania ruchu kolejowego w Polsce przez 24h na dobę i 365 dni w roku przez cztery kolejne lata. Przedłużenie kontraktu z PKP PLK miało również istotny wpływ na dobrą kondycję spółki.
Stabilne tory
Segment Energetyki Kolejowej w Grupie PGE ma przed sobą stabilne perspektywy finansowe do dalszego rozwoju. Na mocy porozumienia z Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki ustalono nową taryfę dla energii elektrycznej. Grupa wystąpiła także do Europejskiego Banku Inwestycyjnego z wnioskiem o kredyt na budowę i modernizację kolejowych podstacji trakcyjnych i kabin sekcyjnych, w tym budowę linii energetycznych i koniecznej infrastruktury dostarczającej energię elektryczną dla sieci kolejowych w Polsce. Wnioskowana kwota wynosi 950 mln zł (220 mln euro).
Zielona przyszłość
Ważnym wydarzeniem, z punktu widzenia rozwoju segmentu Energetyki Kolejowej w Grupie PGE, jest złożenie wniosku o przystąpienie do programu Karta Efektywnej Transformacji, który skupia operatorów zaangażowanych w proces transformacji energetycznej. Celem tej inicjatywy jest stworzenie skutecznych rozwiązań dla operatorów systemu dystrybucji energii elektrycznej, które w perspektywie pozwolą zwiększyć elastyczność oraz efektywność polskiego systemu energetycznego.
PGE Energetyka Kolejowa finalizuje przygotowania do inauguracji rynkowej aplikacji Sensum. Jest to kolejne rozwiązanie, mające na celu zwiększenie oszczędności energii elektrycznej na kolei. System informatyczny do eco-drivingu pomaga zredukować średnio o ok. 8,5% zużycie energii elektrycznej wykorzystywanej do napędzania pojazdów szynowych. System przeszedł już pomyślne testy z wybranymi przewoźnikami kolejowymi.
PGE Energetyka Kolejowa nie ustaje także w realizacji programu Zielona Kolej, którego celem jest wypracowanie efektywnościowych rozwiązań w transporcie kolejowym. Pozyskanie do programu narodowego przewoźnika – PKP Intercity – przybliża osiągnięcie celu, jakim jest osiągnięcie już w 2030 r. pułapu 85% energii wykorzystywanej na kolei pochodzącej z OZE.