05.12.2024, 3 minuty czytania
Listopad to miesiąc obfitujący w liczne spotkania i konferencje organizowane przez przedstawicieli sektora kolejowego. Stanowiły one doskonałą okazję do wymiany poglądów i doświadczeń na temat kierunków rozwoju kolei oraz prezentacji innowacyjnych produktów i usług wspierających ten rozwój. PGE Energetyka Kolejowa pojawiła się na dwóch wydarzeniach, prezentując nowoczesne rozwiązanie do eco-drivingu na kolei – SENSUM.
Podczas XIII Konferencji „Energetyka na kolei”, przygotowanej przez Polską Izbę Kolei, Paweł Majka, Dyrektor Oddziału Obrót i Zielona Kolej w PGE EK oraz Piotr Stefańczyk, przedstawiciel spółki REDS, partnera technologicznego SENSUM, zaprezentowali szczegóły techniczne tego innowacyjnego rozwiązania. System pomaga optymalizować sposób prowadzenia pociągów i oszczędzać energię niezbędną do ich napędzania. Dzięki SENSUM można znacząco obniżyć koszty operacyjne i ślad węglowy ruchu kolejowego.
- W trakcie kilku tysięcy godzin przejazdów testowych, które przeprowadziliśmy we współpracy z przewoźnikami kolejowymi, osiągnęliśmy średnią oszczędność energii na poziomie 8,5%. Według obliczeń, wykorzystanie systemu na kolei w ciągu dekady pozwoli zaoszczędzić 800 GWh energii trakcyjnej i zredukować emisję CO2 o 500 000 ton - tłumaczy Paweł Majka. SENSUM doskonale wpisuje się więc w założenia związane z transformacją energetyczną sektora kolejowego.
Dodatkowe korzyści, o których wspominali prelegenci podczas wystąpienia, to m.in. podwyższenie poziomu bezpieczeństwa przejazdów poprzez poprawę świadomości sytuacyjnej maszynistów, zwiększenie płynności przejazdów oraz poprawa punktualności.
- SENSUM to pierwszy dynamiczny system klasy DAS do optymalizacji jazdy pojazdów kolejowych na rynku polskim. System, przetwarza dane wejściowe oraz parametry ruchu w czasie rzeczywistym, a następnie przekazuje maszyniście bieżące wskazówki dotyczące ekonomicznego prowadzenia pociągu – dodaje Piotr Stefańczyk.
W drugiej części konferencji, Tomasz Besztak, Wiceprezes Zarządu PGE Energetyka Kolejowa, wziął udział w debacie na temat rozwoju kolei w Polsce. Podczas dyskusji poruszył tematy dotyczące m.in. projektowania rozwiązań zwiększających potencjał efektywności energetycznej kolei, ecodrivingu w transporcie szynowym czy rozwoju infrastruktury energetyki kolejowej w najbliższych pięciu latach.
PGE Energetyka Kolejowa gościła także na XIV Kongresie Kolejowym. Podczas wystąpień i paneli dyskusyjnych rozmawiano m.in. o roli infrastruktury krytycznej w rozwoju kraju czy transformacji energetycznej kolei. W tę tematykę doskonale wpisało się, bardzo licznie odwiedzane przez gości, stoisko PGE EK, na którym również zaprezentowany został system SENSUM.
W ramach promowania zagadnień związanych z obniżaniem emisji CO2 na kolei, reprezentujący spółkę Paweł Majka, podczas wystąpienia w sesji plenarnej, przedstawił dane dotyczące ekologii i efektywności energetycznej w transporcie szynowym, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań w zakresie ecodrivingu, rekuperacji i magazynowaniu odzyskanej energii.
Z kolei Maciej Kiersnowski wziął udział w debacie poświęconej zielonej kolei. Dyrektor Oddziału Paliwa w PGE Energetyka Kolejowa opowiedział o przyszłości alternatywnych paliw stosowanych na niezelektryfikowanych trasach kolejowych w Polsce. Kiersnowski zwrócił uwagę, że w kilkuletniej perspektywie realną alternatywą dla oleju napędowego będzie paliwo syntetyczne HVO do nietrakcyjnych przewozów dalekobieżnych oraz wodór do obsługi lokomotyw manewrowych. Uczestnicy debaty zgodzili się, że kluczowa, w kontekście obniżania emisji CO2 na kolei, jest dalsza elektryfikacja nietrakcyjnych linii kolejowych.
Goście obydwu wydarzeń mieli okazję wypróbować jazdę pociągiem z wykorzystaniem SENSUM na specjalnych symulatorach dostępnych na stoiskach PGE Energetyka Kolejowa. Na miejscu można było również uzyskać szczegółowe informacje na temat systemu oraz możliwości pozyskania dla niego tzw. białych certyfikatów.