26.06.2025, 5 minut czytania
PGE Energetyka Kolejowa i Koleje Mazowieckie podpisały umowę na wdrożenie SENSUM – nowoczesnego narzędzia do ecodrivingu w transporcie szynowym. Rozwiązanie pomaga optymalizować sposób prowadzenia pociągów i oszczędzać energię niezbędną do ich napędzania.
Koleje Mazowieckie wdrożyły aplikację SENSUM, która wspiera bardziej płynny i oszczędny styl jazdy, przekładający się nie tylko na efektywność energetyczną, ale również na wyższy komfort podróży dla pasażerów. Według szacunków, w pierwszym roku użytkowania, SENSUM pozwoli na oszczędności przekraczające nawet 22 GWh. Koleje Mazowieckie są pierwszym przewoźnikiem, który zdecydował się na korzystanie z tej aplikacji.
- Koleje Mazowieckie są liderem, jeśli chodzi o wdrażanie proekologicznych rozwiązań.
W poprzednim roku podpisaliśmy kontrakt z PGE Energetyka Kolejowa na zakup energii elektrycznej trakcyjnej, która docelowo w całości będzie pochodziła z odnawialnych źródeł. Inwestujemy także w zakup kolejnych nowoczesnych i ekologicznych pojazdów szynowych. Docelowo planujemy zakup do 101 szt. Na 90 pojazdów mamy już podpisane umowy - podkreśla Robert Stępień, prezes zarządu, dyrektor generalny Kolei Mazowieckich.
Zielona transformacja kolei
SENSUM, rozwijany przez PGE Energetyka Kolejowa we współpracy z PGE Systemy i spółką REDS, jest systemem informatycznym, pozwalającym skutecznie zmniejszyć zużycie energii, znacząco obniżyć koszty i ślad węglowy. Rozwiązanie, które zostało zainicjowane w ramach Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, zbiera i analizuje dane (Big Data) dotyczące pokonywanej trasy, dokonuje w czasie rzeczywistym obliczeń i na ich podstawie przekazuje maszyniście wskazówki, jak prowadzić pociąg, aby punktualnie i bezpiecznie dotrzeć do celu, wykorzystując do tego jak najmniejszą ilość energii.
- Wdrożenie SENSUM w Kolejach Mazowieckich to ważny krok w stronę transformacji energetycznej polskiej kolei. Cieszymy się, że nasze rozwiązanie wspiera jednego z największych przewoźników kolejowych w kraju, zapewniając większą efektywność energetyczną i realne oszczędności. To przykład wykorzystania nowoczesnych technologii na rzecz rozwoju zrównoważonego transportu publicznego – mówi Mateusz Sławiński, prezes zarządu PGE Energetyka Kolejowa.
„Szósty zmysł maszynisty”
SENSUM przed wprowadzeniem na rynek przeszło ponad 10 tys. godzin testów, w trakcie których pięciu przewoźników przejechało z użyciem systemu ok. 600 tys. km. Podczas przejazdów zaoszczędzono ponad 300 MWh energii elektrycznej, co oznacza 8,5% oszczędności. Wnioski z wielu godzin przejazdów testowych pozwoliły dostosować rozwiązanie do potrzeb i wymagań maszynistów.
- Testy prowadzone przez naszych maszynistów potwierdziły skuteczność działania oprogramowania SENSUM. Cieszę się, że jesteśmy pierwszym przewoźnikiem, który wprowadza ten system na stałe. W codziennej służbie za nastawnikiem to rozwiązanie cieszy się dużą popularnością. Pełni rolę „szóstego zmysłu” maszynisty, co umożliwia bardziej płynną jazdę, a w konsekwencji wpływa na zmniejszenie zużycia energii przez pojazdy – zapewnia Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.
Maszyniści zyskali nowoczesne narzędzie, które poprawia ich świadomość sytuacyjną, co z kolei przekłada się na płynność jazdy i punktualność. Dla pasażerów oznacza to większy komfort podróży oraz możliwość korzystania z ekologicznych przejazdów, co nawiązuje do idei coraz bardziej popularnej zrównoważonej turystyki.
Umowa na użytkowanie SENSUM wpisuje się w realizację, koordynowanego przez PGE Energetyka Kolejowa, programu Zielona Kolej®, którego Koleje Mazowieckie są aktywnym uczestnikiem. To wspólna inicjatywa polskiej branży kolejowej skupiona w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei. Jej celem jest transformacja sektora kolejowego w kierunku pełnej neutralności klimatycznej.
System SENSUM skierowany jest obecnie do przewoźników pasażerskich. PGE Energetyka Kolejowa wraz z PGE Systemy i spółką REDS, pracują nad dostosowaniem go dla przewoźników towarowych.