13.08.2021, 7min czytania
Przewoźnik towarowy LTE Polska podpisał z PKP Energetyka list intencyjny w sprawie montażu i eksploatacji instalacji fotowoltaicznych. Ma to związek z koniecznością redukcji śladu węglowego transportu i dążeniem do osiągnięcia unijnych celów klimatycznych. Obie firmy zadeklarowały podjęcie współpracy, dzięki której przewoźnik będzie w stanie produkować na własne potrzeby nietrakcyjną energię elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł.
LTE Polska Sp. z o.o. jest częścią międzynarodowej grupy logistycznej – przewoźnik ten oraz dziewięć jego siostrzanych spółek działających w różnych europejskich krajach są jednymi z najbardziej innowacyjnych towarowych operatorów kolejowych na naszym kontynencie. Wykorzystując flotę w większości hybrydowych i wielosystemowych lokomotyw, już teraz biorą pod uwagę wymagania, które w niedalekiej przyszłości spełnić będą musieli wszyscy rynkowi gracze. „W przeszłości stawialiśmy na doskonałe pojazdy i kompetentny zespół, co zaowocowało wypracowaniem przez nas ogromnych przewag konkurencyjnych, odkąd kilka lat temu w Polsce powstała spółka córka naszej grupy” – mówi Arthur Kaldynski, dyrektor zarządzający LTE Polska.
Obecnie spółka zatrudnia około 70 osób i posiada 1,5-procentowy udział w rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce, transportując m.in. oleje mineralne, czy produkty rolne i spożywcze. Jednak głównym celem całej LTE-group, a więc także i jej polskiej części, jest rozwój przewozów intermodalnych. „Posiadając 5% krajowego rynku w tym sektorze, jesteśmy pośród największych przewoźników specjalizujących się w intermodalu” – zaznacza prezes Kaldynski, podkreślając znaczenie nie tylko specyfiki działalności biznesowej LTE, ale także przywiązywania przez firmę dużej wagi do dbałości o środowisko i klimat. „Zarówno ja sam, jak i moi współpracownicy z LTE-group, angażujemy się w przekonywanie naszych klientów do zalet rozwiązań wykorzystujących kolej w ekologicznym transporcie kombinowanym, łączącym zarówno przewozy kolejowe, jak i drogowe. Teraz w Polsce rozpoczynamy także współpracę z PKP Energetyka, mającą na celu ograniczenie naszego śladu węglowego” – podkreśla dyrektor zarządzający LTE Polska.
Na mocy zawartego porozumienia, już wkrótce rozpoczną się prace nad wyborem formuły budowy i eksploatacji instalacji fotowoltaicznych, które zasilą budynki i zaplecze techniczne wykorzystywane przez LTE Polska. PKP Energetyka podzieli się z przewoźnikiem swoim doświadczeniem we wdrażaniu najnowocześniejszych, efektywnych rozwiązań zapewniających dostęp do zielonej energii pochodzącej z odnawialnych źródeł. „Transport, w tym również kolej, stoi przed ogromnym wyzwaniem, jakim jest redukcja jego emisyjności. LTE Polska jest kolejnym towarowym przewoźnikiem kolejowym, który zdecydował się na podjęcie z nami współpracy dotyczącej wypracowania i implementacji dostosowanych do jego potrzeb metod pozyskiwania energii nietrakcyjnej z OZE. PKP Energetyka jest gwarantem osiągnięcia tego celu. Dysponujemy unikatowym doświadczeniem pozyskanym w trakcie realizacji podobnych projektów i wysokimi kompetencjami technicznymi” – zaznacza Wojciech Orzech, prezes zarządu PKP Energetyka. „Ograniczanie emisji CO2 i zwiększanie wykorzystania energii z odnawialnych źródeł jest szczególnie istotną częścią realizacji naszej misji, jaką jest wspieranie rozwoju polskiej kolei. Również w takim kierunku, aby była ona jeszcze bardziej przyjazna środowisku” - podkreśla prezes Orzech.
PKP Energetyka, jak i LTE Polska współpracują także w ramach Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) – powołanego z inicjatywy polskiej branży kolejowej, działającego na rzecz bardziej konkurencyjnego, a jednocześnie energooszczędnego i przyjaznego środowisku transportu kolejowego. Głównym celem CEEK jest optymalizacja zużycia energii elektrycznej, przez co do 2030 r. możliwe będzie zmniejszenie jej zużycia przez kolej w naszym kraju o 1,2 TWh i zredukowanie emisji dwutlenku węgla do atmosfery o 1 milion ton. Aby osiągnąć ten cel, należące do Centrum Efektywności Energetycznej Kolei podmioty współpracują nad rozwojem i implementacją rozwiązań wykorzystujących rekuperację energii elektrycznej, szerokim zastosowaniem techniki eco-drivingu czy montażem instalacji fotowoltaicznych na kolejowych budynkach i infrastrukturze. Od 2019 roku CEEK realizuje również Program Zielona Kolej, który zakłada, że w 2030 roku 2,5 TWh (85% energii trakcyjnej zużywanej przez sektor kolejowy) będzie pochodziło z OZE, co przełoży się na redukcję emisji dwutlenku węgla o 8 mln ton. Rolę integratora Programu Zielona Kolej CEEK powierzył PKP Energetyka.
„Fot. Christian Schulze / barus.at”