22.04.2021, 5min czytania
21 kwietnia 2021 roku, w trakcie pierwszego dnia Szczytu Klimatycznego TOGETAIR, CTL Logistics oraz PKP Energetyka podpisały listy intencyjne, dzięki którym przewoźnik dołącza do Programu Zielona Kolej. Celem współpracy jest przejście CTL Logistics na energię z OZE, która będzie wykorzystywana zarówno do zasilania pociągów jak i infrastruktury Przewoźnika.
Na mocy podpisanych porozumień CTL Logistics i PKP Energetyka będą współpracowały w formule umowy wieloletniej, która pozwoli na wygenerowanie odpowiedniej ilości energii OZE z wykorzystaniem innowacyjnych technologicznie rozwiązań, do zasilenia pociągów z logo CTL Logistics. Dodatkowo firmy będą współdziałały w celu zainstalowania na terenach i budynkach należących do Przewoźnika instalacji PV, które zasilą budynki, bocznice i pozostałą infrastrukturę, co przyczyni się do realizacji celu: neutralnej emisyjnie firmy kolejowej.
Wybór daty i miejsca podpisania listu intencyjnego nie jest przypadkowy. Centrum Efektywności Energetycznej Kolei jest partnerem II Szczytu Klimatycznego „TOGETAIR 2021” odbywającego się w dniach 21-23 kwietnia br. Jest on poświęcony tematyce transformacji energetycznej. W szczycie biorą udział m.in. Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka oraz inni przedstawiciele rządu i samorządów, a także firm, banków i instytucji. Podczas wydarzenia omawiane będą konsekwencje zmian klimatycznych, sprawiedliwej transformacji oraz działania na rzecz poprawy jakości powietrza i walki ze smogiem.
Zielona Kolej to Program stworzony przez branżową inicjatywę Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), w którym działają obie Spółki. Jego ambicją jest przejście sektora kolejowego na zasilanie z OZE w 85% do 2030 roku i 100% docelowo. W tym roku Program wszedł w fazę realizacji – obejmując sukcesywnie firmy kolejowe, które aktywnie dołączają do wyzwania transformacji kolei na pierwszy środek transportu niemal w pełni zasilany energią ze słońca i wiatru. Jak mówi Grzegorz Bogacki, prezes CTL Logistics „nie mieliśmy żadnych wątpliwości, że Centrum Efektywności Energetycznej Kolei to projekt, który szybko przyniesie realne rozwiązania dla ekologii i tym samym przyszłości kolei. Tym rozwiązaniem jest Program Zielona Kolej. Czynny udział w tym Programie jest obowiązkiem każdego, aktywnego uczestnika rynku przewozowego. Kolej ma przed sobą wiele wyzwań, chociażby modernizację infrastruktury czy podniesienie przepustowość terminali. Nie na wszystkie z nich my, jako Przewoźnicy, mamy wpływ. Na szczęście, dzięki Zielonej Kolei, możemy zdecydować o rodzaju energii, która zasila nasze pociągi. Zaangażowanie w eko-kolej to nasz wkład w realizację polityki klimatyczno-energetycznej kraju i w zwiększenie konkurencyjności kolei jako środka transportu”.
Taki sam cel realizuje w swojej Strategii 2021-2030 PKP Energetyka, która w tym roku zakończy projekt budowy paneli PV na wszystkich swoich podstacjach trakcyjnych. „Zaczęliśmy od siebie, bo jesteśmy firmą, która kontroluje swój ślad węglowy, a w ciągu 10 lat chcemy zminimalizować nasz wpływ na środowisko naturalne. Swoim doświadczeniem dzielimy się z naszymi Klientami. Branża kolejowa staje się prawdziwym liderem w zakresie wspierania realizacji celów klimatycznych. Nie tylko jesteśmy najbardziej efektywnym środkiem transportu, ale podejmujemy konkretne kroki aby być neutralni środowiskowo. Wierzymy, że nasze działania sprawią, że pociąg stanie się środkiem pierwszego wyboru dla pasażerów i firm wożących swoje towary” – mówi Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka.
W poniższym wywiadzie Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka, mówi o Programie Zielona Kolej oraz o korzyściach z przystąpienia CTL Logistics do wspólnej inicjatywy CEEK.