19.02.2025, 3 minuty read
PGE Energetyka Kolejowa we współpracy z Instytutem Kolejnictwa i PKP PLK przeprowadzi badania dopuszczeniowe systemu zapobiegającemu oblodzeniu górnej sieci jezdnej. System, po zainstalowaniu na sieci trakcyjnej, zapewni ciągłość funkcjonowania kolei nawet przy trudnych warunkach pogodowych.
Okres jesienno-zimowy niesie ze sobą wiele wyzwań w ruchu kolejowym. Oszronienia i oblodzenia sieci trakcyjnej powodują opóźnienia i zakłócenia w ruchu pociągów. Dotychczasowa technologia odladzania polega na pokrywaniu przewodów trakcyjnych specjalnym środkiem przeciwoblodzeniowym, który zmniejsza przyczepność lodu. Technologia ta jest skuteczna w przypadku umiarkowanych warunków atmosferycznych. Jednak kiedy pogoda staje się wyjątkowo trudna, na przykład występują silne opady marznącego deszczu czy burze śnieżne, lód z trakcji trzeba usunąć mechanicznie.
Jak to działa?
Zasada działania nowego systemu polega na podniesieniu temperatury przewodów trakcyjnych powyżej temperatury powstawania lodu i szadzi poprzez wymuszenie przepływu prądu grzejnego w sieci jezdnej, pochodzącego z dedykowanego prostownika odladzania, zasilanego z własnego transformatora.
System składa się z trzech elementów. Pierwszy odpowiada za prognozowanie pogody. Oparty jest na algorytmach obliczeniowych i urządzeniach pomiarowych. Daje on możliwość przewidzenia, czy i kiedy pojawi się oblodzenie. Drugi za pomocą sterowników i urządzeń pomiarowych identyfikuje, czy na torze objętym systemem przeciwzalodzeniowym znajdują się pociągi elektryczne. Jest to o tyle istotne, że podgrzewanie przewodów nie może być uruchomione podczas przejazdu składu kolejowego. Trzeci element, zespół prostownika odladzania, generuje prąd grzejny. System uruchamia się automatycznie w sytuacji, gdy wykryje warunki sprzyjające oblodzeniu, a sieć trakcyjna nie jest zajęta. Zaletą nowego systemu odladzania jest działanie zapobiegawcze, co pozwala zachować ciągłość przejazdów kolejowych.
Kiedy nowy system odladzania trafi na sieci trakcyjne?
PGE Energetyka Kolejowa podpisała umowę trójstronną z Instytutem Kolejnictwa i PKP PLK na przeprowadzenie badań w ramach tzw. procedury dopuszczeniowej.
System został testowo zainstalowany w podstacji trakcyjnej Kostów (województwo opolskie), a niebawem uruchomiony zostanie poligon eksploatacji obserwowanej. Po zakończeniu testów możliwe będzie dopuszczenie użycia go na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK SA.