04.10.2023, 10 min. read
Swój udział w Targach PGE Energetyka Kolejowa rozpoczęła od uroczystego podpisania listu intencyjnego z narodowym przewoźnikiem PKP Intercity. Spółka zdecydowała się na dołączenie do zainicjowanego przez PGE Energetyka Kolejowa programu Zielona Kolej, aby w ten sposób przyspieszyć realizację swoich celów związanych z transformacją energetyczną. Zgodnie z założeniami listu, przewoźnik będzie pozyskiwał od PGE Energetyka Kolejowa certyfikowaną zieloną energię, co przyczyni się do osiągnięcia neutralności klimatycznej.
List intencyjny w tej sprawie podpisali ze strony PKP Intercity: Tomasz Gontarz - wiceprezes zarządu, Krzysztof Świerczek - członek zarządu, ze strony PGE Energetyka olejowa: Sylwester Szczensnowicz - prezes zarządu, Adam Domański - wiceprezes zarządu.
"Nasze cele strategiczne są zbieżne. Intencją zainicjowanego przez PGE Energetyka Kolejowa programu Zielona Kolej jest zasilanie sektora kolejowego czystą energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych i osiągnięcie neutralności klimatycznej. Wspólnie z przewoźnikami, w tym właśnie z PKP Intercity, pracujemy nad tym, aby w 2030 r. 85% całości wolumenu energii wykorzystywanej na kolei pochodziła z OZE" – powiedział Sylwester Szczensnowicz, prezes PGE Energetyka Kolejowa.
W związku z sytuacja geopolityczną, na TRAKO wiele uwagi poświęcono w tym roku kwestiom bezpieczeństwa infrastruktury kolejowej, w tym także bezpieczeństwu dostaw energii elektrycznej. Swoimi spostrzeżeniami na ten temat podzielili się uczestnicy debaty „Cyfrowy wymiar bezpieczeństwa kolei”, zorganizowanej przez Polskie Koleje Państwowe. PGE Energetyka Kolejowa reprezentował na niej wiceprezes Adam Domański.
W jego ocenie, współpraca w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz bezpieczeństwa fizycznego infrastruktury kolejowej jest koniecznością i stanowi dziś jedno z największych wyzwań stojących przez sektorem.
"Przewoźnicy, zarządcy infrastruktury i my - dostawcy energii trakcyjnej - tworzymy system naczyń połączonych. Naruszenie bezpieczeństwa dowolnego elementu tego systemu stanowi zagrożenie dla funkcjonowania całości sektora. Dlatego tak ważne jest zagwarantowanie właściwego przepływu kluczowych informacji i ich zabezpieczenie" – podkreślił.
W tym zakresie PGE Energetyka Kolejowa rozwija m.in. system CMA (Centrum Monitorowani Alarmu) służący do zabezpieczenia infrastruktury zasilającej kolej i gwarantujący ciągłość i jakość dostaw energii.
"To rozbudowany system, którego kluczową cechą jest kompleksowość, ciągłość działania i możliwość monitorowania wszelkich zdarzeń w czasie rzeczywistym. Spółka utrzymuje również działający w trybie ciągłym 24/7/365 zespół reagowania na incydenty cyberbezpieczeństwa (Security Operation Center SOC) zapewniający ochronę w szczególności sieci i systemów OT, takich jak SCADA czy System Łączności Dyspozytorskiej i inne, które działają na fizycznie wydzielonej sieci." – wyjaśnił wiceprezes Domański.
Popularnym tematem tegorocznej edycji TRAKO było także wykorzystanie na kolei wodoru. Wielu przewoźników planuje rozwijać w tym kierunku swój tabor, szczególnie tam, gdzie szlaki kolejowe jeszcze nie zostały zelektryfikowane. PGE Energetyka kolejowa testuje w Garbcach pod Wrocławiem pilotażową instalację tego typu, w której w procesie elektrolizy z energii odnawialnej powstaje zielony wodór. Może on być wykorzystywany do napędzania pociągów, lub do magazynowania energii.
Kwestia dostaw paliw dla przewoźników kolejowych była na targach domeną wiceprezesa Wojciecha Zabłockiego. Spotkał się on w ramach TRAKO z kilkunastoma potencjalnymi kontrahentami, w tym także z Litwy i Czech.
15. edycja Targów TRAKO była szczególna dla PGE Energetyka Kolejowa. Spółka po raz pierwszy wystąpiła na tym wydarzeniu jako spółka z Grupy – PGE. Stoisko, już od momentu otwarcia targów, cieszyło się niesłabnącym zainteresowaniem kontrahentów i zwiedzających.
Szczególnie oblegana była część stoiska, na której PGE Energetyka Kolejowa udostępniła symulator Sensum. To urządzenie bazujące na sztucznej inteligencji wspomagające maszynistę w prowadzeniu lokomotywy tak, by zużywać jak najmniej energii elektrycznej. System potrafi uwzględnić m.in. warunki pogodowe, czy ukształtowanie ternu, pomaga także podnosić jakość prowadzenia pociągu. Jak zapowiada prezes Szczensnowicz, po etapie testów, rozwiązanie to od 1 kwietnia przyszłego roku zostanie wdrożone do produkcji.
Nie zapomniano też o tych, którzy prezentowane na tragach rozwiązania będą w kolejnych latach stosować w praktyce. Ostatni dzień targów to Dzień Edukacji i Kariery. Gośćmi stoiska PGE Energetyka Kolejowa byli uczniowie klasy patronackiej spółki o profilu technik – elektryk, z Zespołu Szkół Zawodowych im. Stefana Bobrowskiego w Rawiczu. Uczniowie sprawdzili swoje możliwości w zorganizowanych specjalnie dla nich zawodach eco-drivingu.
Towarzyszące wystawcom energia i entuzjazm oraz setki konstruktywnych spotkań, pomysłów i doświadczeń, z pewnością zaowocują w niedalekiej przyszłością rozwiązaniami, których oczekują specjaliści i miłośnicy kolei w całym kraju.
Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO, odbywające się co dwa lata w Gdańsku, to najważniejsze wydarzenie branżowe – największe w Polsce i drugie najistotniejsze w Europie targi kolejowe.