15.02.2021, 8min read
Miło nam poinformować, że PKP Energetyka i DB Cargo Polska podpisały list intencyjny wyrażający wolę współpracy w zakresie Programu Zielona Kolej. Porozumienie ma na celu wypracowanie zasad zasilania realizowanych przez DB Cargo Polska przewozów kolejowych energią trakcyjną pochodzącą z odnawialnych źródeł energii (OZE) w 100% w ciągu 3 lat.
Dzięki tej współpracy już od stycznia 2022 roku połowa energii trakcyjnej dostarczanej do przewoźnika przez PKP Energetyka będzie przyjazna dla środowiska, a docelowo, od stycznia 2023 roku będzie to 100% wolumenu. Tym samym DB Cargo Polska stanie się Zielonym Przewoźnikiem zasilającym swój tabor w całości energią z OZE
i będzie mogło wprowadzić na polski rynek usługi ekologicznego transportu towarów.
„Zdajemy sobie sprawę, że prowadzenie działalności biznesowej nie odbywa się bez wpływu na środowisko, w którym funkcjonujemy. Mając tę świadomość oraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, w ramach grupy DB Cargo, opracowaliśmy dwa produkty „DBeco plus” i „DBeco neutral”. Pierwszy produkt daje klientowi możliwość zasilania zleconych transportów energią elektryczną pochodzącą z OZE, cały proces jest monitorowany i certyfikowany przez TÜV SÜD. Drugi produkt pozwala zamawiającemu skompensować emisję CO2 poprzez udział w ekologicznych projektach – mówi Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska – produkt „DBeco plus” dostępny jest na razie na terenie Niemiec i Austrii. Liczymy iż w ramach podjętej współpracy z PKP Energetyka będziemy mogli rozszerzyć ofertę na polski rynek kolejowy - dodaje.”
Kolej już dziś jest jednym z najbardziej zrównoważonych i ekologicznych środków transportu. Pociąg towarowy emituje dwukrotnie mniej dwutlenku węgla, w przeliczeniu na tonokilometr, niż transport morski i czterokrotnie mniej niż transport drogowy. Chcąc wzmocnić kolejowy zielony ślad czołowe firmy z sektora aktywnie działają w ramach Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) na rzecz zwiększenia w polskiej sieci trakcyjnej ilości zielonej energii, której udział wynosi dziś 12%.
Przez ostatnie 5 lat Zespół PKP Energetyka przeprowadził cyfrową i organizacyjną transformację, co pozwala dziś zaoferować naszym klientom możliwości dekarbonizacji. Zgodnie ze światowymi trendami zielone produkty i usługi będą kluczową przewagą konkurencyjną firm. Chcemy, aby kolej przyciągała jak najwięcej potoków towarów i pasażerów, dlatego Zielona Kolej to jeden z filarów naszej strategii do 2030 roku. Bardzo się cieszymy, że nasza oferta wpisuje się w tworzenie zielonego łańcucha dostaw DB Cargo Polska. Podpisany list intencyjny pokazuje, że partnerska współpraca w ramach naszego sektora może stworzyć usługi przewozowe jeszcze bardziej przyjazne środowisku – mówi Wojciech Orzech, prezes zarządu PKP Energetyka.
Dzięki mobilizacji oraz zaangażowaniu całej branży kolejowej, wraz PKP Energetyka, we wspólną inicjatywę jaką jest Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, powstała koncepcja polskiej Zielonej Kolei. Cieszę się, że dzisiaj przechodzimy od fazy koncepcji do fazy realizacji. Wierzymy, że systematycznie będziemy poszerzać listę przewoźników, którzy zaoferują swoim klientom przewozy oparte na „zielonej” energii czyniąc branżę kolejową liderem zielonej transformacji. – dodał Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.